Kepelbagaian kesatuan sekerja di satu tempat kerja lemahkan kuasa tawar-menawar, kata Camu

 

Kepelbagaian kesatuan sekerja di satu tempat kerja lemahkan kuasa tawar-menawar, kata Camu

 

 

PETALING JAYA: Sebuah gabungan kesatuan menyuarakan kebimbangan mengenai cadangan pindaan Akta Kesatuan Sekerja 1959 dan menggesa kerajaan menangguhkan perubahan yang dicadangkan dalam rang undang-undang pindaan.

Gabungan Menentang Kepelbagaian Kesatuan Sekerja (Camu) berkata Rang Undang-undang (RUU) Kesatuan Sekerja 1959 (Pindaan) 2022 tidak membina tetapi sebaliknya, berusaha untuk “mengawal” kesatuan sekerja.

Rang undang-undang itu, antara lain, menghapuskan sekatan ke atas pembentukan kesatuan sekerja berdasarkan pertubuhan tertentu atau persamaan dalam perdagangan, pekerjaan atau industri untuk membolehkan kepelbagaian kesatuan sekerja.

Menerusi pindaan itu, lebih daripada satu kesatuan boleh dibentuk di satu tempat kerja.

Pengerusi Camu Rudy Rusdy berkata “kepelbagaian” kesatuan bertentangan dengan konsep perpaduan pekerja dan beliau menggesa supaya bacaan kali kedua RUU itu ditangguhkan pada sidang Dewan Rakyat akan datang,

“Ia akan sangat memudaratkan solidariti kesatuan sekerja dan melemahkan kuasa tawar-menawar pekerja dan kesatuan,” katanya dalam kenyataan.

“Yang paling rugi dan mangsa ialah pekerja miskin dan yang tertindas.”

Minggu lalu, Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) menyatakan kebimbangan yang sama, menggesa pendekatan yang lebih seimbang dalam perubahan kepada undang-undang mengenai kesatuan sekerja.

Ia berkata terdapat banyak kebimbangan dalam kalangan kesatuan sekerja dan majikan mengenai hasrat kerajaan untuk membenarkan lebih daripada satu kesatuan sekerja di tempat kerja, memberi amaran tentang risiko “meletusnya mogok”.

Rang Undang-undang Kesatuan Sekerja (Pindaan) dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat pada Mac. Ia dijangka dibahaskan pada persidangan akan datang bulan depan.