28 FEBRUARI 2024 – MENARA USAHAWAN, JABATAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI, PUTRAJAYA

 

28 FEBRUARI 2024 – MENARA USAHAWAN, JABATAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI, PUTRAJAYA

 

 

28 FEBRUARI 2024 – MENARA USAHAWAN, JABATAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI, PUTRAJAYA

SPCAAM DIJEMPUT UNTUK SESI LIBAT PINDAAN PERATURAN (PENDAFTARAN PENGGUNA DATA)AKTA PEINDUNGAN DATA PERIBADI 2010.

SPCAAM telah dijemput untuk menghadiri Sesi Libat Urus Pindaan Peraturan (Pendaftaran Pengguna Data) Akta Perlindungan Data Peribadi 2010-Golongan Pendaftaran Pertubuhan, Pertubuhan Belia Dan Pertubuhan Sukan yang dianjurkan oleh Jabatan Perlindungan Data Peribadi (JPDP) di bawah Kementerian Komunikasi Dan Digital Malaysia. Sesi ini dipengerusikan oleh Prof. Dr. Mohd Nazri bin Kama Pesuruhjaya Perlindungan Data Peribadi Malaysia. Pesuruhjaya Perlindungan Data Peribadi (PPDP) bertanggungjawab dalam mengawal selia pemprosesan data peribadi dalam transaksi komersial melalui Akta Perlindungan Data Peribadi (APDP) 2010 [Akta 709].

SPCAAM diwakili oleh Sis A Karuna, Setiausaha Agung SPCAAM bersama dengan Sdra Afiq dari pejabat NUBE Malaysia. Seramai kira-kira 30 peserta daripada golongan pendaftaran pertubuhan, pertubuhan belia dan pertubuhan sukan turut hadir dalam sesi tersebut. Sesi libat urus ini bertujuan bagi mendapatkan input serta pandangan daripada golongan pendaftaran pertubuhan, pertubuhan belia dan pertubuhan sukan berhubung pindaan peraturan mengenai pendaftaran pengguna bagi golongan pengguna data akta 709.

Di dalam sesi soal jawab, Sis A Karuna telah mengajukan soalan berkenaan mengapa syarikat mengumpul maklumat berlebihan atas nama teknologi dan teknologi hijau - seperti penapisan wajah, penapisan tapak tangan, pengimbasan IC / lesen, pengambilan gambar atau penyimpanan IC / lesen dan mengumpulkan nombor telefon. Perkara ini disedari oleh JPDP dan kenapa tiada tindakan di ambil?

Sis A Karuna juga bertanyakan kenapa tiada publisiti mengenai perkara ini dan juga tentang fakta bahawa orang boleh membuat aduan dengan JPDP? Maka cadangan yang dikemukakan adalah memperbaiki Akta dan Peraturan sedia ada dahulu, sebelum meminda Peraturan untuk meminta semua orang mendaftar dengan PDPA.

PDPA untuk mengisytiharkan maklumat minimum yang mana sebuah syarikat berhak untuk mengumpul. Tiada keperluan pengiktirafan wajah, tiada pengimbasan IC, dan pengambilan gambar.

Dengan mengambil kira perkembangan teknologi semasa dalam era digital ini termasuk isu dan cabaran berkaitan pemprosesan data peribadi, PPDP bercadang untuk menambahbaik Perintah Perlindungan Data Peribadi (Golongan Pengguna Data). Antara penambahbaikan ini termasuk mewajibkan 22 Golongan Pengguna Data yang memproses data peribadi sepertimana yang diklasifikasikan di bawah Piawaian Klasifikasi Industri Malaysia 2008 Ver 1.0 (MSIC 2008) termasuk pertubuhan dan badan profesional untuk berdaftar dengan Pesuruhjaya Perlindungan Data Peribadi (PPDP).

#RakyatJagaRakyat

#viralpage

#marhaen

#PerlindunganSosial

#Madanichannel

#rakyatbanturakyat

#pekerjakeras

#pekerjakilang