JANGAN BIAR MAJIKAN GUGAT ACENDA NASIONAL BAHARU

 

JANGAN BIAR MAJIKAN GUGAT ACENDA NASIONAL BAHARU

 

 

KENYATAAN Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar yang gaji perlu dinaikkan untuk menarik tenaga kerja tempatan bagi mengisi kira-kira 800,000 pekerjaan tempatan adalah sesuatu yang boleh dicapai melalui peraturan dan kawalan rapi pihak kerajaan.

Tiada apa yang boleh diharapkan daripada komuniti perniagaan dalam hal ini.

Ini kerana mereka sudah terbiasa dengan dekad yang dibenarkan dan didorong untuk menekan tahap gaji sehingga persekitaran ekonomi yang tidak masuk akal untuk rakyat Malaysia bekerja dalam pekerjaan sedemikian.
 
Pekerja asing dibawa masuk, termasuk ada yang didera dan dinafikan hak asasi manusia, dan pada tahap gaji yang tidak mampu diterima oleh rakyat Malaysia.
 
Dengan cara ini, perniagaan dapat mengurangkan kos dan menyalahgunakan pekerja - semuanya nampaknya sah.

Pekerja asing dibawa masuk, termasuk ada yang didera dan dinafikan hak asasi manusia, dan pada tahap gaji yang tidak mampu diterima oleh rakyat Malaysia.
 
Kerajaan mesti memimpin untuk memulakan reformasi sistemik dalam bentuk memperkenalkan gaji minimum yang realistik dan bermakna, memastikan hak perwakilan kesatuan bekerja yang sesuai, dan mendakwa majikan menyalahgunakan pekerja asing.

Mana-mana majikan yang didapati menyalahgunakan pekerja asing, seperti memegang pasport mereka dan menahan di tempat tinggal mereka, harus dipertanggungjawabkan secara jenayah.
 
Pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim bergerak ke arah yang betul dan ini adalah satu perkara yang perlu diberi tumpuan sekarang.

Perniagaan pekerja asing di Malaysia ialah perniagaan perdagangan hamba zaman moden.
 
Sepanjang perjalanan, ramai orang yang korup menjana wang dalam jumlah yang banyak untuk diri mereka melalui mekanisme eksploitatif yang diinstitusikan ini.
 
Sivakumar harus melihat terhadap kementeriannya sendiri untuk menentukan sama ada mereka mempunyai peranan dalam hal ini, sama ada secara langsung atau tidak.
 
Akibat tidak langsung daripada penyalahgunaan situasi pekerja asing ialah rakyat Malaysia dinafikan kedua-dua peluang pekerjaan dan hak untuk mencari rezeki yang layak.
 
Ekoran situasi itu, lebih ramai rakyat Malaysia akan mencari peluang  pekerjaan di luar negara, manakala pekerja asing akan terus dibawa masuk untuk dieksploitasi dan didera oleh majikan Malaysia.
 
Situasi ini hanya boleh dipulihkan jika terdapat peraturan yang sesuai.
  
Kementerian Sumber Manusia harus mula bertindak bukan hanya membuat  kenyataan dan merayu kepada komuniti perniagaan.
 
Seperti yang pernah dinyatakan oleh pemikir hebat, masalah tidak boleh diselesaikan pada tahap di mana ia dicipta. – 5 Jun, 2023.

* Callistus Antony D’Angelus, penasihat buruh antarabangsa Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM).