PENYAKIT MEF MENGENAI CUTI SAKIT MEMANG MENYAKITKAN

 

PENYAKIT MEF MENGENAI CUTI SAKIT MEMANG MENYAKITKAN

 

 

Merujuk kepada kenyataan media Presiden Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Datuk Syed Hussain Syed Husman yang meminta kemudahan cuti sakit dikaji semula kerana la membebankan majikan daripada segi kos, Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM) berpandangan bahawa kenyataan itu menunjukkan majikan tidak berperikemanusiaan, dan mereka tidak menghormati nyawa pekerja.

Majikan hanya tertumpu untuk membuat keuntungan untuk diri mereka sendiri dan pemegang saham mereka. Mereka lupa bahawa mereka bercakap tentang sesama warganegara Malaysia dan

sesama manusia. SPCAAM suka mengingatkan MEF bahawa pekerja hanyalah manusia, dan mereka seperti majikan Jatuh sakit dan tua. Dan, kerana itu pekerja mempunyai hak untuk cuti sakit.

Perkara itu turut ditakrifkan dalam Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO). Hak-hak ini perlu dihormati oleh majikan, baik sektor swasta mahupun Kerajaan.

Kerajaan dan majikan harus memberi tumpuan kepada langkah pencegahan supaya pekerja akan menikmati waktu bekerja yang betul, tempat kerja yang kondusif dan selamat, dan bebas daripada gangguan, penganiayaan supaya pekerja tidak tertekan, mengalami tekanan dan jatuh sakit. MAJIKAN NAMPAKNYA LUPA TENTANG PANDEMIK COVID.

Mengapa majikan perlu bercakap tentang kos cuti sakit pekerja, tetapi pada masa yang sama mereka tidak mahu bercakap tentang keuntungan yang mereka peroleh hasil daripada kerja keras pekerja yang sama.

Bolehkah majikan dan MEF memberitahu kami apa keuntungan yang mereka peroleh? Berapa

banyak yang mereka bayar sebagai dividen kepada pemegang saham mereka? Berapakah jumlah

kos pekerja berbanding kos keseluruhan? Berapakah kos menggal seorang pekerja berbanding

dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)? Tetapi mereka telah menjadikan kos cuti sakit sebagai

stigma terhadap pekerja seolah-olah satu jenayah bagi pekerja ambil cuti sakit? Adakah majikan

tidak jatuh sakit?

Protokol dan konvensyen antarabangsa menyeru untuk menghormati hak pekerja yang sakit. Selain itu, la menyeru majikan untuk menyediakan tempat kerja yang selamat dan sihat bagi mengelakkan pekerja cedera dan sakit. Ia adalah hak sejagat pekerja yang harus dilindungi, la bagus untuk perniagaan, la baik untuk masyarakat. Ia membantu meningkatkan produktiviti.

Malaysia adalah ahli ILO.