KENYATAAN MEDIA: 15 JUTA PEKERJA MALAYSIA DIJUAL KEPADA NEGARA CPTPP SEBAGAI HAMBA

 

KENYATAAN MEDIA: 15 JUTA PEKERJA MALAYSIA DIJUAL KEPADA NEGARA CPTPP SEBAGAI HAMBA

 

 

Datuk Seri Saravanan sekali lagi mengelirukan rakyat Malaysia, dan dia nampaknya semakin mahir. Mengelirukan rakyat Malaysia mengenai isu pekerja, yang memberi kesan kepada segmen masyarakat Malaysia yang lebih miskin, telah menjadi pencapaian yang diberi keutamaan dalam tempoh Saravanan sebagai Menteri Sumber Manusia.

Saravanan menyatakan bahawa adalah diperlukan untuk meminda Akta Kesatuan Sekerja 1959 untuk Malaysia menjadi pihak dalam perjanjian perdagangan seperti Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP). Pendirian beliau disokong Datuk Halimah Mohamed Sadique bekas MP Kota Tinggi.

Memperkenalkan konsep kepelbagaian Kesatuan Sekerja, di mana terdapat berbilang Kesatuan Sekerja yang mewakili tahap pekerja yang sama di tempat kerja yang sama, dikira untuk melemahkan kuasa rundingan Kesatuan. Ini tidak diperlukan untuk negara mematuhi Deklarasi ILO mengenai Prinsip dan Hak Asasi di Tempat Kerja.

Individu-individu yang mengelirukan orang ramai mengenai isu kepelbagaian Kesatuan Sekerja secara tidak jujur menggunakan Konvensyen 87 dan Deklarasi untuk memecahkan kekuatan kolektif Kesatuan dan pekerja.

Hanya perjanjian perdagangan di mana negara ingin melemahkan pergerakan Kesatuan Sekerja akan menegaskan konsep kepelbagaian Kesatuan Sekerja. Kita perlu menyedari bahawa perjanjian perdagangan telah menggagalkan pekerja. Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA) dan Kesatuan Eropah (EU) adalah dua contoh kegagalan yang telah memberi kesan secara tidak adil kepada pekerja dan Kesatuan Sekerja. “Pewaris” adalah pemodal dan perniagaan besar. CPTPP tidak akan melayani kepentingan 15 juta pekerja di Malaysia.

Ramai majikan asing mengeksploitasi pekerja Malaysia dan kerajaan tidak dapat menghalangnya. Kerajaan Malaysia tidak boleh terus memperhambakan pekerja Malaysia kepada pelabur asing.

Malaysia adalah pihak kepada 16 perjanjian perdagangan. Namun, Malaysia dikatakan mempunyai ketidaksamaan pendapatan tertinggi di rantau ini. Perjanjian perdagangan yang ditandatangani hanya bermanfaat kepada minoriti yang kaya dan berkuasa manakala pekerja jatuh dalam golongan yang rugi.

CAMU menggesa 15 juta pekerja di negara ini untuk menolak calon dalam Pilihan Raya Umum akan datang yang menyokong RUU untuk meminda Akta Kesatuan Sekerja 1959.

Bagi pihak Ahli Jawatankuasa Kerja CAMU,