[BAHAGIAN AKHIR] - Kekal tidak memihak

 

[BAHAGIAN AKHIR] - Kekal tidak memihak

 

 

'PIVOT to Asia' telah menjadi lebih jelas ciri ketenteraan. Apabila Perang Dingin baharu berlaku, pertimbangan dasar luar negara – dan bukannya jangkaan serius terhadap faedah ekonomi yang ketara daripada CPTPP – telah menjadi lebih penting.

Perlindungan perdagangan di Utara telah berkembang sejak krisis kewangan global 2008. Baru-baru ini, pandemik telah mengganggu rantaian bekalan. Dengan Perang Dingin baharu, AS, Jepun dan lain-lain menuntut TNC mereka 'di darat', iaitu, berhenti melabur dalam dan penyumberan luar ke China, juga mengugat pembekal rentas sempadan.

Oleh itu, keuntungan bersih daripada menyertai CPTPP – atau daripada meratifikasinya bagi mereka yang mendaftar pada 2018 – adalah meragukan bagi kebanyakan orang, terutamanya dengan faedahnya yang kecil. Lagipun, liberalisasi perdagangan hanya memberi manfaat kepada semua orang apabila 'pemenang' memberi pampasan kepada 'yang kalah' - yang tidak dilakukan oleh CPTPP mahupun keperluannya.

Dengan kuasa-kuasa besar yang bertembung dalam Perang Dingin baharu, negara-negara membangun harus kekal ‘tidak bersekutu’ – walaupun sesuai untuk zaman baharu ini. Mereka tidak seharusnya memihak antara Barat yang dominan dan musuhnya - yang diketuai oleh China, rakan perdagangan utama, setakat ini, untuk lebih banyak negara.