[BAHAGIAN KEEMPAT] - Siapa yang mendapat manfaat?

 

[BAHAGIAN KEEMPAT] - Siapa yang mendapat manfaat?

 

 

MEREKA yang telah mengkaji secara serius CPTPP bersetuju ia menawarkan faedah yang lebih sedikit berbanding TPP. Lagipun, tarikan utama TPP ialah akses kepada pasaran AS, kini bukan lagi ahli CPTPP. Oleh itu, CPTPP akan memanfaatkan terutamanya eksport TNC Jepun tertakluk kepada tarif yang lebih rendah.

Tidak mengejutkan, Korea Selatan dan Taiwan mahu menyertai supaya TNC mereka tidak rugi. China juga mahu menyertai, tetapi mungkin juga untuk memastikan CPTPP tidak digunakan untuk menentangnya. Bagaimanapun, sekutu terdekat AS dijangka menyekat China.

Kesatuan Soviet berusaha untuk menyertai NATO pada tahun 1950-an sebelum mengadakan Pakatan Warsaw bagi menentangnya. Presiden Rusia Vladimir Putin juga cuba menyertai NATO beberapa tahun selepas Vaclav Havel menamatkan Pakatan Warsaw dan Boris Yeltsin membubarkan Kesatuan Soviet pada 1991.

Tidak seperti negara Asia Timur Laut, ekonomi Asia Tenggara mencari FDI. Tetapi apabila pelabur asing diutamakan, pelabur domestik mungkin berpindah ke luar negara, contohnya, ke 'syurga cukai' dalam CPTPP, selalunya mendapat manfaat daripada insentif khas untuk pelaburan asing, walaupun 'sorong-tarik'.

[NANTIKAN BAHAGIAN AKHIR]