[BAHAGIAN KETIGA] - Memihak kepada pelabur-pelabur asing

 

[BAHAGIAN KETIGA] - Memihak kepada pelabur-pelabur asing

 

 

DARIPADA menggalakkan perdagangan, TPP mengutamakan peraturan mesra perbadanan transnasional (TNC). CPTPP tidak pun menghapuskan peruntukan TPP yang paling membebankan yang dituntut oleh TNC AS, tetapi hanya menggantung beberapa, contohnya, mengenai harta intelek (IP). Penggantungan diutamakan untuk mendorong rejim AS masa depan untuk menyertai semula.

Peruntukan TPP yang membebankan – contohnya, untuk penyelesaian pertikaian pelabur-negara (ISDS) – kekal. Sistem luar kehakiman ini menggantikan undang-undang dan badan kehakiman negara, dengan keputusan rahsia oleh tribunal swasta tidak terikat dengan duluan atau tertakluk kepada rayuan.

Para peguam telah menasihati TNC tentang cara menyaman kerajaan tuan rumah kerana menggunakan langkah luar biasa COVID-19 sejak 2020. Kebanyakan negara jarang mampu menanggung kos perundangan yang besar untuk memerangi TNC yang berkuasa, walaupun mereka menang. 

Pentadbiran Trump memetik kelemahan kepada peruntukan ISDS yang membebankan untuk mewajarkan penarikan AS daripada TPP. Kini, rakyat negara yang lebih kecil, lebih lemah dan lebih miskin diberitahu untuk mempercayai bahawa ISDS tidak menimbulkan sebarang ancaman sebenar kepada mereka!

Selepas meratifikasi CPTPP, TNC boleh menyaman kerajaan kerana dianggap kehilangan keuntungan akibat perubahan dasar – walaupun demi kepentingan negara atau awam, contohnya, untuk membendung penularan COVID-19, atau memastikan keselamatan makanan.

Oleh itu, keuntungan CPTPP yang sepatutnya datang terutamanya daripada jangkaan pelaburan langsung asing (FDI) tambahan disebabkan oleh faedah pelabur yang dipertingkatkan - bukan lebih banyak perdagangan. Ini membayangkan lebih banyak konsesi ekonomi tuan rumah, dan oleh itu, kurang faedah bersih untuk mereka.

[NANTIKAN BAHAGIAN KEEMPAT]