[BAHAGIAN KEDUA] - Pusingan U Trump

 

[BAHAGIAN KEDUA] - Pusingan U Trump

 

 

TPP dipercayai mati dan dikebumikan selepas Trump menarik AS daripada perjanjian itu sejurus selepas pemilihannya pada Januari 2017. Lagipun, kebanyakan calon dalam pilihan raya November 2016 – termasuk Hillary Clinton, yang pernah menjadi ketua sorak TPP – telah menentangnya semasa kempen pemilihan presiden.

Pengarah Majlis Ekonomi Negara Trump, Gary Cohn telah menuduh orang kepercayaan presiden melakukan ‘taktik kotor’ untuk meningkatkan perang perdagangan dengan China. Cohn mengakui "dia tidak berhenti kerana tarif-tarif semata-mata, sebaliknya kerana benar-benar tidak jujur dan cara menjemukan Setiausaha Perdagangan Wilbur Ross dan penasihat ekonomi Peter Navarro meyakinkan presiden agar melaksanakannya."

Cohn, sebelum ini presiden Goldman Sachs, menegaskan, ia "adalah idea yang mengerikan yang hanya akan merugikan AS, dan tidak mengeluarkan konsesi dari Beijing yang dikehendaki Trump, atau melakukan apa sahaja untuk mengecilkan defisit perdagangan."
 
Bagaimanapun sekutu AS menentang China, kerajaan Jepun, Australia dan Singapura telah cuba mempertahankan TPP. Pertama, mereka bercadang 'TPP11' - tanpa AS. 

Ini kemudiannya dijenamakan semula sebagai TPP Komprehensif dan Progresif (CPTPP), tanpa ciri baharu untuk mewajarkan kepura-puraan 'progresif'nya. Berikutan sokongan awalnya untuk TPP, PIIE telah menjadi pembimbing sorak utama untuk CPTPP di Barat.

Walaupun Presiden AS Joe Biden setia sebagai Naib Presiden, beliau tidak berusaha untuk menghidupkan semula inisiatif TPP Obama semasa kempennya, atau sejak memasuki Rumah Putih. Nampaknya, menyertai semula TPP adalah mustahil dari segi politik di AS pada hari ini.

Menyorot pendekatan Trump, Wakil Perdagangan AS Biden telah menegaskan, "menangani cabaran China akan memerlukan strategi yang komprehensif dan pendekatan yang lebih sistematik daripada pendekatan yang sedikit demi sedikit pada masa lalu." Sekarang, berbanding berundur daripada pendekatan perang Trump, AS akan pergi bertindak habis-habisan.


[NANTIKAN BAHAGIAN KETIGA]