[BAHAGIAN SATU] - Tolak CPTPP, Jauhi Perang Dingin Baharu

 

[BAHAGIAN SATU] - Tolak CPTPP, Jauhi Perang Dingin Baharu

 

 

Oleh Jomo Kwame Sundaram dan Anis Chowdhury

MENYERTAI atau meratifikasi  perjanjian perdagangan yang meragukan sepatutnya menawarkan penyelesaian ajaib kepada kemajuan ekonomi yang tidak memberangsangkan kebelakangan ini. Sekurang-kurangnya, advokasi naif sedemikian mengelirukan, dan benar-benar tidak bertanggungjawab, malah paling teruk, ia adalah sesuatu yang melulu.
 
TPP 'pivot to Asia'

‘Pivot to Asia’ Presiden AS Barack Obama selepas pemilihan semula pada 2012 bertujuan untuk menyemak pertumbuhan ekonomi dan kemajuan teknologi China yang mapan. Pusat ekonominya ialah Perkongsian Trans-Pasifik (TPP).
 
Bagaimanapun Suruhanjaya Perdagangan Antarabangsa (ITC) AS meragui Peterson Institute for International Economics (PIIE) yang berpangkalan di Washington dan dakwaan-dakwaan berlebihan yang lain mengenai faedah ekonomi TPP yang ketara pada pertengahan 2016, jauh lebih ketara sebelum pemilihan Presiden AS Donald Trump. Laporan ITC mendapati unjuran keuntungan pertumbuhan TPP adalah kecil untuk jangka panjang. Penemuan itu sejajar dengan dapatan awal 2014 Perkhidmatan Penyelidikan Ekonomi Jabatan Pertanian AS.

Sementara itu, banyak pekerjaan pembuatan AS telah hilang kerana syarikat mengautomasikan dan menempatkan semula di luar negara. Lebih buruk lagi, retorik Trump telah banyak mengubah wacana awam AS. Ramai rakyat Amerika kini menyalahkan globalisasi, imigresen, orang asing dan, semakin, China atas masalah yang mereka hadapi.

[NANTIKAN BAHAGIAN KEDUA]